Statut
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 128
płk. pilota Stanisława Skarżyńskiego
w Krakowie
listopad 2017
Rozdział 2. Cele i zadania szkoły
§ 4
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczo-profilaktyczny, w szczególności:
- tworzy optymalne warunki realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- dba o zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego wszechstronnego rozwoju;
- dba o jakość pracy szkoły;
- Celem kształcenia w szkole jest przede wszystkim dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia, a zadaniami są:
- wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności niezbędne do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji;
- wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia;
- wzmacnianie poczucie tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- formowanie u uczniów poczucie godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- rozwijanie kompetencji takich, jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
- rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
- ukazywanie wartość wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
- wyposażanie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
- wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość;
- zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
- ukierunkowanie ucznia ku wartościom
- Najważniejsze umiejętności uczniów rozwijane w szkole to:
- sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych;
- sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształtowanie myślenia matematycznego;
- poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystywanie informacji z różnych źródeł;
- kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem, metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
- rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik medialnych;
- praca w zespole i społeczna aktywność;
- aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.
§ 5
- Szkoła realizuje powyższe cele i zadania m. in. poprzez:
- realizację podstawy programowej na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;
- integracje wiedzy nauczanej w procesie kształcenia zintegrowanego na pierwszym etapie edukacyjnym;
- oddziaływanie wychowawcze określone w celach i zadaniach szkoły;
- uczestnictwo uczniów w życiu społeczno-kulturalnym;
- dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów oraz ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- realizowanie programów autorskich nauczycieli;
- wprowadzanie innowacji pedagogicznych;
- rozwijanie zainteresowań;
- wspieranie uczniów mających trudności w nauce;
- wspieranie uczniów uzdolnionych;
- rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu;
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków podczas pobytu w szkole oraz w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę;
- współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzenie zajęć dodatkowych wynikających z bieżących potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
- organizowanie zajęć nauki religii/ etyki;
- organizowanie pomocy specjalistycznej dla uczęszczających do szkoły dzieci niepełnosprawnych;
- kształtowanie aktywności społecznej i wolontariackiej oraz umiejętności spędzania wolnego czasu;
- prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego;
- zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.
§ 6
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- edukacja wczesnoszkolna w klasach I-III, która jest realizowana w formie kształcenia zintegrowanego;
- nauczanie przedmiotów w klasach IV-VIII zgodnie z ramowym planem nauczania.
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
- zajęcia z języka obcego innego niż język obcy nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- Formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są także:
- zajęcia z religii i etyki;
- zajęcia z wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny.
- Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w ust.1 zajęcia edukacyjne, w tym zajęcia zdalne.
- Zajęcia wymienione w ust. 1 pkt 3-5 mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy.
- Zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust.1 pkt 2 organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
- Zajęcia z doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klas VII-VIII.
§ 7
- Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:
- szkolny zestaw programów nauczania;
- program wychowawczo- profilaktyczny szkoły.
- Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.
- Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje:
- treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów;
- treści i działania o charakterze profilaktycznym, dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska, skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
§ 8
- Szkoła dba o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów sprawując, opiekę nad uczniami oraz zapewniając bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce.
- Wykonując zadnia opiekuńcze, wszyscy pracownicy szkoły ściśle respektują obowiązujące przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny.
- Opiekę nad uczniami sprawują:
- w trakcie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pozalekcyjnych oraz imprez szkolnych nauczycie prowadzący te zajęcia;
- podczas przerw międzylekcyjnych oraz przed zajęciami nauczyciele pełniący dyżur zgodnie z odrębnym harmonogramem;
- podczas zajęć poza terenem szkoły i wycieczkach szkolnych nauczyciel organizujący daną formę, kierownik wycieczki wraz z opiekunami zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nauczyciele uczący w klasach I-III zapewniają ciągłą opiekę nad uczniami swojego oddziału podczas ich planowego pobytu w szkole.
- Szkoła zapoznaje uczniów z zasadami bezpieczeństwa na terenie szkoły, w trakcie wycieczek, wyjazdów integracyjnych oraz z regulaminami pracowni przedmiotowych i czuwa nad ich przestrzeganiem.
- Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju poprzez instalowanie oprogramowania zabezpieczającego.
- Szkoła posiada monitoring w celu zapewnienia uczniom bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki.