Pomoc
psychologiczno-pedagogicznaPomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków do pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Potrzeba objęcia pomocą wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc organizuje dyrektor szkoły oraz uzgadnia warunki współpracy.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści wykonujący szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia;
- rodziców ucznia;
- dyrektora szkoły;
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
- pielęgniarki szkolnej;
- poradni;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego
- organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli, wychowawców i specjalistów w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu praz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej
- porad i konsultacji
- warsztatów
Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych ( do 8 uczestników w grupie) w celu podnoszenia efektywności uczenia się.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce ( do 8 uczestników w grupie).
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( do 5 uczestników w grupie) .Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów ( do 10 uczestników w grupie) przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów( do 10 uczestników w grupie) z zburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w szkole oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu szkoły.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia jest organizowana dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą uczestniczyć we wszystkich zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
Objęcie ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia wymaga opinii publicznej poradni.
Uczeń objęty zindywidualizowana ścieżką kształcenia realizuje w szkole programy nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do jego indywidualnych potrzeb rozwojowo-edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w szczególności wynikających ze stanu zdrowia.
Na wniosek rodziców dyrektor ustala wymiar godzin zajęć edukacyjnych.
Przygotowane na podstawie:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2013 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, poz.532;
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28.08.2017 zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, poz.532;
Uczniami naszej szkoły opiekuje się
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 1
31-067 Kraków, ul. Chmielowskiego 1
SEKRETARIAT – tel.: (12)430 50 52
fax: 12 660 07 91
e-mail Poradni: ppp1.krakow@interia.pl
Poradnia czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 8.00 – 19.00
Dojazd: do przystanku – Plac Wolnica
tramwaje nr: 3, 6, 8, 10, 40
mgr Monika Kowalska – pedagog – telefon: 12 -660-07-76
mgr Ewa Znamirowska–Jagielak – psycholog – telefon: 12-660-07-78
Zasady kierowania na badania psychologiczno–pedagogiczne
Dziecko zgłaszane jest na wniosek rodziców (opiekunów prawnych). Wymagana jest zgoda rodziców na przeprowadzenie badań.
Rodzice (opiekun prawny) ustalają wyłącznie telefonicznie lub osobiście termin spotkania z psychologiem lub pedagogiem opiekującym się placówką.
W przypadku badań w kierunku dysleksji wymagana jest: opinia polonisty, zeszyty wypracowań klasowych, znajomość zasad ortograficznych.
W przypadku pozostałych badań wskazana jest opinia szkoły o uczniu.
INSTYTUCJE UDZIELAJĄCE POMOCY OSOBOM ZAGROŻONYM UZALEŻNIENIEM I UZALEŻNIONYM – plik PDF