Statut
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 128
płk. pilota Stanisława Skarżyńskiego
w Krakowie
listopad 2017
Rozdział 3. Organy szkoły
§ 9
Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
§ 10
Organy wymienione w § 9 działają w oparciu o własne regulaminy, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oraz niniejszym statutem.
§ 11
- Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla nauczycieli i innych pracowników szkoły. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły;2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
- Do zadań dyrektora szkoły należy w szczególności:
- kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
- opracowanie plan nadzoru pedagogicznego;
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- powoływanie i odwoływanie wicedyrektora;
- przewodniczenie radzie pedagogicznej;
- realizacja uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły;
- wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- wstrzymywanie wykonania uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa;
- właściwa organizacja i przebieg egzaminu w klasie VIII;
- dokonywanie ocen pracy nauczycieli;
- wykonywanie czynności związanych z awansem zawodowym nauczycieli;
- opracowywanie arkusza organizacyjnego szkoły;
- dopuszczanie zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania do użytku szkolnego;
- ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć dla uczniów i nauczycieli z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny;
- nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej;
- współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarzanie warunków do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
- realizacja zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- zezwalanie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki;
- organizowanie uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, takiego nauczania;
- organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnianie imienia, nazwiska i numeru PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki;
- zwalnianie uczniów z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, języka obcego w oparciu o odrębne przepisy;
- kontrolowanie spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci mieszkające w obwodzie szkoły;
- wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą;
- podejmowanie decyzji o przyjmowaniu uczniów do szkoły;
- dokonywanie zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w ramach dotacji celowej właściwego ministerstwa;
- opracowanie zasady gospodarowania podręcznikami i materiałami edukacyjnymi zakupionymi z dotacji celowej;
- występowanie do Małopolskiego Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły w przypadkach określonych w statucie;
- skreślanie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego w szkole.
§ 12
- W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady wchodzą:
- dyrektor szkoły jako przewodniczący;
- wszyscy zatrudnieni nauczyciele.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego;
- w związku z podjęciem uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych;
- w miarę bieżących potrzeb;
- na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- z inicjatywy dyrektora szkoły, rady rodziców, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, do 31 sierpnia każdego roku wyniki i wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- W zebraniach rady lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planu pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- podejmowanie uchwał w sprawie:
- zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach;
- promowania do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- promowania ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego;
- powtarzania klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej;
- promowania, w ciągu roku szkolnego, do klasy programowo wyższej ucznia klasy I lub II szkoły podstawowej;
- przedłużenia nauki ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie wniosku do kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły;
- ustalenie warunków przeprowadzenia sprawdzianu ósmoklasisty na koniec szkoły;
- ustalenie regulaminu swej działalności; regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły;
- wprowadzanie zmian i uchwalanie statutu szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- projekt planu finansowego szkoły;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- programy nauczania przed dopuszczeniem do użytku szkolnego;
- projekt innowacji do realizacji w szkole;
- program wychowawczo-profilaktyczny po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego;
- kandydatów na stanowisko wicedyrektora lub inne pedagogiczne stanowiska kierownicze;
- odwołanie ze stanowiska wicedyrektora;
- powierzenie stanowiska dyrektora szkoły przez organ prowadzący, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;
- przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły;
- wzór jednolitego stroju uczniowskiego;
- ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- zezwolenie na indywidualny program i tok nauki;
- wniosek do poradni psychologiczno–pedagogicznej o zdiagnozowanie przyczyn trudności w nauce u uczniów, którzy nie posiadają wcześniej wydanej opinii;
- pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy.
- Rada pedagogiczna ponadto:
- wybiera przedstawicieli rady pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
- zgłasza i opiniuje kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli;
- wybiera przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
- może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora szkoły lub z innych funkcji kierowniczych w szkole;
- może występować do innych organów szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły;
- Rada pedagogiczna wykonuje statutowe obowiązki rady szkoły.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- W wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania szkoły, np. z powodu zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia pracowników, dopuszcza się zdalne podejmowanie uchwał i innych decyzji przez Radę Pedagogiczną.
§ 13
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 14
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Wszystkie osoby, biorące udział w obradach, są zobowiązane do nieujawniania spraw omawianych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Szczegółowe zadania organu rady pedagogicznej określa odrębny regulamin.
§ 15
- W szkole działa rada rodziców jako samorządny przedstawiciel rodziców współpracujących z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, władzami oświaty oraz innymi organizacjami i instytucjami w realizacji zadań szkoły.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców danego oddziału.
- W wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli tych rad do rady rodziców szkoły.
- Do kompetencji stanowiących rady rodziców należy:
- uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo–profilaktycznego szkoły;
- ustalenie regulaminu swojej działalności;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Rada rodziców ponadto:
- może występować do dyrektora szkoły i innych organów szkoły oraz organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły;
- wybiera przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły;
- opiniuje podjęcie działalności w szkole stowarzyszeń lub innych organizacji;
- opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania;
- występuje z wnioskiem do dyrektora szkoły o niedzielnie oddziału klas I-III w przypadku zwiększenia liczby uczniów o jednego lub dwóch w trakcie roku szkolnego;
- wnioskuje i opiniuje w kwestiach związanych z wprowadzeniem lub zniesieniem obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły stroju jednolitego według wzoru ustalonego w porozumieniu z dyrektorem;
- wnioskuje o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- przedstawia swoją opinię na temat oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego za okres stażu;
- wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
- opiniuje projekt dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym;
- opiniuje zestawy podręczników, materiały edukacyjne oraz ćwiczeniowe zaproponowane przez nauczycieli dyrektorowi, przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole.
- Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Rada rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin rady rodziców.
- Rada rodziców prowadzi dokumentację finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 16
- W szkole działa samorząd uczniowski.
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w równym, tajnym i powszechnym głosowaniu, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
- Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu;
- prawo do podejmowania działań z zakresu wolontariatu, koordynowanych przez wyłonioną przez samorząd radę wolontariatu.
- Środki finansowe gromadzone przez samorząd znajdują się w jego dyspozycji, na zasadach ustalonych w regulaminie samorządu uczniowskiego.