Statut
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 128
płk. pilota Stanisława Skarżyńskiego
w Krakowie
listopad 2017
Rozdział 11. Zadania nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 46
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania oraz pracodawca, a kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych szkoły określają przepisy dotyczące pracowników samorządowych.
§ 47
- W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Do zadań wicedyrektora należy w szczególności:
- nadzór nad sprawozdawczością szkoły;
- nadzór nad dokumentacją przebiegu nauczania;
- organizowanie dyżurów nauczycieli i kontrolowanie ich realizacji;
- organizowanie zastępstw za nieobecnych w pracy nauczycieli;
- opracowanie tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- W sytuacji, gdy dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje dyrektora.
- Szczegółowy zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności określa przydział zadań sporządzony przez dyrektora szkoły.
§ 48
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia, w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- Nauczyciel obowiązany jest: rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
- Zakres zadań nauczycieli:
- ponoszą pełną odpowiedzialność za zdrowie, życie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć organizowanych przez szkołę, w czasie którym sprawują opiekę nad nimi;
- realizują program wychowawczo-profilaktyczny szkoły;
- dbają o prawidłową organizację procesu dydaktycznego;
- realizują programy nauczania;
- wspierają rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania;
- udzielają pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych;
- doskonalą umiejętności dydaktyczne i podnoszą poziom wiedzy merytorycznej;
- odpowiadają za bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów przez przestrzeganie ustaleń zawartych w szczegółowych warunkach i sposobie oceniania wewnątrzszkolnego;
- tworzą warunki do udziału uczniów w różnych formach aktywności społeczno- kulturalnej, samorządności, w konkursach, imprezach sportowych;
- prawidłowo prowadzą dokumentację szkolną;
- stosują się do zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współdziałają z organami szkoły w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- dbają o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny, o ich prawidłowe używanie, ewentualne naprawy i konserwację;
- wykonują zarządzenia, polecenia i wytyczne organów szkoły i bezpośrednio przełożonych.
- Do zadań nauczycieli z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów;
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
- Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I-III deficytów kompetencji i zaburzeń językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań;
- szczególnych uzdolnień.
- Nauczyciel wspomaga uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.
- Nauczyciel podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej określonej w Karcie Nauczyciela.
§ 49
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącym w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, jego proces uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz między uczniami i innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
- ułatwia adaptację w środowisku rówieśniczym;
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując idee wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna pomoc, która dotyczy zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i tych z trudnościami i niepowodzeniami;
- rozpoznaje i diagnozuje możliwości psychofizyczne oraz indywidualne potrzeby rozwojowe wychowanków;
- wnioskuje o objęcie wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo– wychowawczych ich dzieci;
- okazywania im pomocy w ich dokonaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach;
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły;
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów,
- ustala uczniom ocenę zachowania zgodnie ze statutem szkoły;
- organizuje spotkania z rodzicami oraz wyznacza indywidualne spotkania;
- wykonuje czynności administracyjne dotyczące oddziału;
- Wychowawca ma wpływ na nagradzanie, wyróżnianie, a także stosowanie kar określonych w statucie szkoły.
- Wychowawca odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły, w szczególności za:
- osiąganie celów wychowawczych w powierzonym mu oddziale;
- poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, społecznej i wychowawczej;
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej oddziału.
- Wychowawca ma prawo do uzyskania wsparcia, pomocy merytorycznej, metodycznej i psychologiczno-pedagogicznej w podejmowanych działaniach edukacyjnych od dyrekcji szkoły, pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno-pedagogicznej, zespołów wychowawczych, doradców metodycznych i instytucji wspomagających szkołę.
- Zmiana wychowawcy klasy może nastąpić w wyniku decyzji dyrektora szkoły w następujących przypadkach:
1) na umotywowany wniosek nauczyciela – wychowawcy;2) w wyniku decyzji dyrektora szkoły podyktowanej stwierdzonymi błędami wychowawczymi. - Dyrektor podejmuje decyzję w ciągu 14 dni od złożenia wniosku w tej sprawie. Zmiana wychowawcy klasy następuje od pierwszego dnia następnego miesiąca.
§ 50
Do zadań psychologa i pedagoga szkolnego należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych i trudności w funkcjonowaniu uczniów w życiu szkoły;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się;
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- kierowanie uczniów na badania i konsultacje do specjalistów – współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc terapeutyczną, psychologiczną dzieciom i rodzicom;
- wspomaganie i pomoc nauczycielom w realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
- systematyczne prowadzenie dokumentacji, w tym dokumentacji związanej ze zwolnieniami uczniów z uczestnictwa w poszczególnych zajęciach przedmiotowych;
- udział w szkolnych komisjach wychowawczych.
§ 51
- W sytuacji, gdy zachodzi potrzeba objęcia ucznia kształceniem specjalnym, w szkole zatrudnia się nauczyciela współorganizującego to kształcenie, tj. nauczyciela wspomagającego.
- Do zadań nauczyciela wspomagającego należy, w szczególności:
- podejmowanie działań mających na celu włączenie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności szkolnej, a także tworzenie w klasie atmosfery sprzyjającej integracji;
- kształtowanie postaw prospołecznych w stosunku do uczniów niepełnosprawnych;
- prowadzenie działań diagnostycznych dotyczących uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego;
- tworzenie we współpracy z wychowawcą oraz szkolnymi specjalistami indywidualnych programów edukacyjno– terapeutycznych;
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne w doborze metod pracy z uczniami posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w indywidualnym programie edukacyjno– terapeutycznym;
- prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z uczniem niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
- prowadzenie indywidualnych zajęć dydaktycznych i specjalistycznych, zgodnie z wyznaczonym prze z dyrektora zakresem obowiązków;
- ścisłe współdziałanie z nauczycielem wiodącym przy planowaniu, opracowywaniu i realizacji procesu kształcenia;
- wspólnie z nauczycielem prowadzącym dokonywanie cząstkowej oceny postępów ucznia, klasyfikacji śródrocznej i końcowej;
- wspólnie z nauczycielem prowadzącym dokonywanie kontroli postępów uczniów i ewentualnie przeprowadzanie korekty działań w trakcie roku szkolnego;
- współpraca z rodzicami.
§ 52
Do zadań logopedy należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych uczniów oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 53
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów;
- rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 54
- Do zadań doradcy zawodowego należy:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień ucznia;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela realizującego zadania, o których mowa w ust.1.
§ 55
- Nauczyciel – wychowawca świetlicy w zakresie pracy pedagogicznej:
- zapewnia bezpieczeństwo dzieciom oddanym pod jego opiekę przez rodziców;
- prowadzi zajęcia świetlicowe w grupach wychowawczych;
- organizuje pomoc w nauce i tworzy warunki do nauki własnej;
- udziela pomocy uczniom z problemami w nauce;
- inspiruje wychowanków do rozwoju zainteresowań;
- dostosowuje formę i treści zajęć do zainteresowań uczniów i ich możliwości psychofizycznych;
- organizuje gry i zabawy ruchowe oraz inne formy wychowania fizycznego;
- upowszechnia kulturę zdrowotną i kształtuje nawyki higieny, czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia;
- rozwija samodzielność, samorządność i społeczną aktywność.
- W zakresie prac organizacyjnych wychowawca świetlicy:
- opracowuje roczne plany pracy świetlicy, terminarz zajęć dydaktycznych i wychowawczych oraz terminarz ważniejszych imprez świetlicowych;
- planuje wydatki świetlicy na rok kalendarzowy;
- sporządza i przedstawia na posiedzeniach rady pedagogicznej sprawozdania z pracy świetlicy szkolnej;
- dokumentuje pracę świetlicy;
- dba o własny warsztat pracy, w miarę możliwości bierze udział w doskonaleniu zawodowym w zakresie pracy na zajmowanym stanowisku;
- współpracuje z rodzicami uczniów, nauczycielami i wychowawcami w sprawach dotyczących wychowanków świetlicy.
§ 56
Do zadań nauczyciela-bibliotekarza należy:
- udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem biblioteki;
- ewidencjonowanie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych zakupionych z dotacji celowej;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- prowadzenie zajęć edukacji czytelniczej i medialnej;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną;
- poradnictwo w wyborach czytelniczych;
- współpraca z innymi bibliotekami;
- współpraca z uczniami, nauczycielami i rodzicami;
- gromadzenie zbiorów;
- ewidencja i opracowanie zbiorów zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- selekcja zbiorów;
- prowadzenie dokumentacji bibliotecznej;
- uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością;
- doskonalenie warsztatu pracy;
- opracowanie regulaminu biblioteki.
§ 57
- Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.
- Do stałych zespołów rady pedagogicznej należą:
- zespoły nauczycieli uczących w danym oddziale;
- zespół wychowawczy;
- zespoły przedmiotowe:
- zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych;
- zespół nauczycieli języków obcych;
- zespół nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej;
- zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych;
- zespół nauczycieli wychowania fizycznego.
- Przewodniczących zespołów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3 powołuje dyrektor na wniosek członków zespołu.
- Przewodniczącym zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale jest wychowawca oddziału.
- Zespoły, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3 swoją pracę organizują w oparciu o roczne plany pracy uwzględniające postanowienia programu rozwoju szkoły, programu wychowawczo -profilaktycznego, efektywności nauczania, a także poprawy efektywności wychowania.
§ 58
Do zadań zespołu nauczycieli uczących w danym oddziale należy m. in.:
- rozpoznawanie i analizowanie sytuacji w danym oddziale;
- ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowania w razie potrzeby;
- korelowanie treści programowych przedmiotów;
- przyjmowanie i realizowanie wspólnych ustaleń dotyczących pracy wychowawczo- dydaktycznej w danym oddziale;
- opracowanie indywidualnych programów pracy z uczniem posiadającym orzeczenie;
- wyrażanie opinii w sprawie oceny zachowania uczniów;
- analizowanie wyników klasyfikowania i promowania w danym oddziale;
- koordynowanie i udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- rozwiązywanie sytuacji problemowych.
§ 59
- W szkole działa zespół wychowawczy szkoły, który powołany jest do rozwiązywania problemów wychowawczych wynikających z bieżących problemów uczniów.
- W skład zespołu wchodzą: pedagog, psycholog oraz wskazani przez dyrektora szkoły:
- wychowawcy;
- w miarę potrzeb, inni nauczyciele.
- Do zadań zespołu wychowawczego szkoły należy w szczególności:
- rozpatrywanie szczególnie trudnych przypadków wychowawczych wśród uczniów;
- ocena sytuacji wychowawczej szkoły;
- wskazanie głównych kierunków działań wychowawczych radzie pedagogicznej;
- opracowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i jego stała ewaluacja.
§ 60
Do zadań zespołów przedmiotowych i problemowo- zadaniowych należą m.in.:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli w zakresie uzgadniania wyboru i sposobów realizacji programów nauczania;
- korelowanie treści nauczania pokrewnych przedmiotów;
- współpraca w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego;
- organizacja konkursów wewnątrzszkolnych;
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły;
- wspólne opracowanie i ewaluacja szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego;
- opiniowanie przygotowanych w szkole programów autorskich, innowacji i eksperymentalnych programów;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni a także uzupełnieniu ich wyposażenia;
- wymiana doświadczeń nauczycieli w zakresie metod pracy.
§ 61
- Szczegółowe zadania realizowane przez poszczególne zespoły przedmiotowe określają roczne plany pracy tych zespołów.
- Przewodniczący zespołów, o których mowa w § 57 ust. 2 pkt 2 i 3 składają sprawozdanie z pracy zespołu oraz wnioski do zatwierdzenia przez radę pedagogiczną.
- Rada pedagogiczna lub dyrektor może powołać zespoły doraźne do wykonania określonego zadania związanego ze statutową działalnością szkoły.
- Dokumentację prac zespołu, listy obecności przechowuje przewodniczący danego zespołu.
§ 62
- Pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni w szkole podlegają dyrektorowi, jako kierownikowi zakładu pracy i realizują szczegółowy zakres obowiązków przez niego wyznaczony, zawarty w regulaminie pracy.
- Pracowników niepedagogicznych obowiązują zadania zapewniające bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.