Statut
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 128
płk. pilota Stanisława Skarżyńskiego
w Krakowie
listopad 2017
Rozdział 5. Organizacja pracy szkoły
§ 19
- Organizację roku szkolnego określa Minister Edukacji Narodowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zajęcia dydaktyczne w roku szkolnym dzieli się na dwa semestry.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora szkoły.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na postawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
§ 20
Cykl kształcenia w szkole trwa 8 lat i przebiega w dwóch etapach:
- etap I edukacyjny obejmujący klasy I-III szkoły podstawowej- edukacja wczesnoszkolna;
- etap II-obejmujący klasy IV-VIII szkoły podstawowej.
§ 21
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- W szkole funkcjonują oddziały z rozszerzonym programem nauki języka niemieckiego w ramach realizowania programu DSD.
- W szkole funkcjonują oddziały integracyjne.
§ 22
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, dyrektor umożliwia wychowawcy prowadzenie oddziału przez cały etap kształcenia: w klasach I-III i klasach IV-VIII.
- Formy realizowania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
§ 23
- Podstawową formą pracy w szkole są obowiązkowe zajęcia edukacyjne i wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo– lekcyjnym.
- Podziału oddziału na grupy dokonuje się zgodnie z odrębnymi przepisami lub za zgodą organu prowadzącego.
- W szkole mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym:
- zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze;
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
- gimnastyka korekcyjna;
- język obcy nowożytny;
- informatyka;
- wychowanie fizyczne;
- koła zainteresowań;
- zajęcia nadobowiązkowe;
- Godzina lekcyjna w klasach IV-VIII trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 min. do 60 min., zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust.6, w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych.
- Uczniowie zwolnieni, na podstawie decyzji dyrektora szkoły, z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, języka obcego i nie uczęszczający na lekcje religii objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi.
- Dyrektor szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami może zezwolić na indywidualny tok lub program nauki na wniosek lub za zgodą rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno- pedagogicznej.
- W przypadku przyjęcia do szkoły ucznia kontynuującego naukę, różnice programowe z zajęć edukacyjnych są uzupełnianie na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących zajęcia.
- W wyjątkowych sytuacjach ograniczenia funkcjonowania szkoły, zawieszenia zajęć, np. z powodu zagrożenia epidemicznego, dla bezpieczeństwa zdrowia uczniów i pracowników, dopuszcza się prowadzenie zdalnego nauczania według dotychczasowego lub odrębnego, dostosowanego planu zajęć.
- Szczegółowe zasady kształcenia i oceniania na odległość w okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły, zawieszenia zajęć, np. z powodu zagrożenia epidemicznego określa odrębny regulamin.
§ 24
- Uczniowie uczęszczają na lekcje religii/etyki na podstawie pisemnej zgody rodziców.
- Zgoda, o której mowa w ust. 1 nie musi być ponawiana w kolejnym roku szkolnym.
- Nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej.
- Ocena z religii umieszczana jest na świadectwie szkolnym i wliczana jest do średniej ocen, lecz nie ma wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
§ 25
- Dla wszystkich uczniów klas IV-VIII organizowane są zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie”.
- Udział ucznia w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie” nie jest obowiązkowy.
- Uczeń nie bierze udziału w zajęciach, jeżeli jego rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału ucznia w zajęciach.
- Uczniowie nie korzystający z zajęć „Wychowania do życia w rodzinie” objęci są zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi.
- Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
§ 26
Szkoła przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz słuchaczy szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą i poszczególnymi nauczycielami lub szkołą wyższą.
§ 27
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia posiłku w higienicznych warunkach w jadalni szkolnej.
- Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
- Stołówka szkolna funkcjonuje w oparciu o odrębne przepisy
§ 28
W celu realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- biblioteki;
- pracowni internetowej;
- świetlicy;
- gabinetu psychologa;
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej;
- zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- pomieszczeń sanitarno- higienicznych;
- stołówki;
- centrum informacji multimedialnej.