Statut
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 128

płk. pilota Stanisława Skarżyńskiego
w Krakowie

listopad 2017

Rozdział 10. Organizacja wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego

§ 45

  1. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
  2. Zajęcia z doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII.
  3. Zajęcia z doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez doradcę zawodowego i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  4. Program, o którym mowa w ust.3, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.
  5. Doradztwo zawodowe prowadzone w szkole ma na celu umożliwienie uczniowi:
    1. zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do poznania samego siebie i własnych predyspozycji zawodowych;
    2. poznanie różnych zawodów i ścieżek edukacyjnych;
    3. właściwe przygotowanie do roli pracownika;
    4. rozwijanie umiejętności interpersonalnych i autoprezentacji;
    5. poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych zgodnych z potrzebami rynku pracy i własnymi predyspozycjami zawodowymi;
    6. zaplanowanie własnej kariery edukacyjno-zawodowej.
  6. Doradztwo zawodowe prowadzone jest za pośrednictwem wielu zróżnicowanych działań, np. zajęcia lekcyjne, zajęcia edukacyjne z doradcą zawodowym, warsztaty, wycieczki zawodoznawcze, targi edukacyjne i pracy, spotkania z przedstawicielami zawodów, przedstawicielami szkół i uczelni, wolontariat.
  7. Doradztwo zawodowe realizowane jest przez wszystkich nauczycieli, a w szczególności przez doradcę zawodowego, wychowawców i pedagoga, przy współpracy rodziców oraz placówek, instytucji i zakładów pracy.
  8. Współpraca z rodzicami w ramach doradztwa zawodowego obejmuje w szczególności:
    1. prezentację założeń pracy informacyjno-doradczej szkoły na rzecz uczniów;
    2. wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci;
    3. włączanie rodziców jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły;
    4. przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadpodstawowego;
    5. indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.;
    6. współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.